dkmedier
dknyt
dknyt
dksocial
dksundhed
doi
DK Debat
Sjælland annullerer stort udbud af batteritog
Lokaltog kører på lokalbanerne på Sjælland, Lolland og Falster. (arkivfoto.)
Foto: Lars Laursen/Biofoto/Ritzau Scanpix

Lokaltog beklager:
Sjælland annullerer stort udbud af batteritog

Uklarheder i udbudsmaterialeret er årsagen til, at udbuddet af 14 batteritog til lokalbaner i Region Sjælland nu bliver annulleret.
6. DEC 2022 13.40

SJÆLLAND: Et udbud af 14 batteritog til Region Sjællands lokalbaner, til en samlet pris på mere end 800 mio. kr., skal nu gå om. 

Således har Regionens togtrafikselskab Lokaltog nemlig valgt at annullere udbuddet kort før regionsrådet skulle beslutte, om man ville godkende det. Det oplyser selskabet i en pressemeddelelse.

Baggrunden for annulleringen af udbuddet er, at Lokaltog har konstateret en række fejl og uklarheder i udbudsmaterialet. Fejlene er undervejs forsøgt tilpasset, men selskabet har måttet erkende, at fejlene må anses for at være så væsentlige, at de ikke kan tilpasses på anden måde end ved en annullering.

- Vi må desværre erkende, at vi i Lokaltog har lavet nogle formelle fejl i udbuddet, vi som udbyder ikke må lave. Det er vi meget ærgerlige over, og det vil vi gerne beklage - ikke mindst over for de tre bydere CAF, Siemens Mobility og Stadler - men også overfor Regionsrådet i Region Sjælland, siger Lokaltogs administrerende direktør, Lars Wrist-Elkjær

Kun et selskab levede op til krav

Ifølge Sjællandske Medier er det en klage sendt til både Klagenævnet for Udbud og Region Sjælland fra Siemens Mobility, der førte til annuleringen.

Togproducenten var utilfreds med de ændrede forudsætningen undervejs i udbuddet. Bl.a var der i udbudsmaterialet kun lagt op til at togene skulle have ét såkaldt flex-rum, hvor der er plads til fx cykler og kørestole. Men reelt var der brug for mindst to flex-rum i alle tog.

Disse ændrede forudsætninger var måske årsagen til, at det kun var CAF, der endte med at opfylde kravene og dermed stod til at vinde ordren om at levere de 14 nye tog. Købet af togene fra CAF ville dog have tilføjet en ekstra driftsudgift på 9,5 mio. kr. årligt, hvilket var mere, end regionen havde regnet med. Klagen er dog årsagen til, at udbuddet nu er annulleret.

Forundret over forløb

Processen undrer Felex Pedersen (S), der er næstformand for Udvalget for Regional Udvikling og Kollektiv Trafik.

- Jeg undrer mig, for Siemens kom med en indsigelse, inden de klagede officielt, og Lokaltog fik jo en chance for at se på det. Men Lokaltog meddelte tilbage til udvalget, at der ikke var noget at komme efter. Siemens klager så officielt, og lige pludseligt er der noget at komme efter, siger han til TV2 Øst

Forløbet har da også fået Lokaltog til at igangsætte et arbejde, der skal kvalitetssikre virksomhedens procedurer for udbud, så risikoen for en tilsvarende situation minimeres fremadrettet. Hvad tidshorisonten for et nyt togudbud er, melder Lokaltog ikke noget om.

- Nu har vi en ny situation, og så skal vi selvfølgelig i Lokaltog følge de beslutninger, der træffes i Region Sjælland om, hvad der skal ske, siger Lars Wrist-Elkjær.

 

 

 

Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens § 11 b og DSM-direktivets artikel 4.

Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Indkøbs artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.

Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Indkøbs artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Indkøb.

Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra det pågældende medie.